الاثنين، ٣ سبتمبر ٢٠٠٧

صافيناز



فرحت وقالت لأمها : "البهاء" نثرنى في ارض قصائده عشبا
قالت أمها : البهاء بحر مارق .
"كل الأنهار تجرى إلى البحر والبحر لا يجرى اليها" فكيف يغضب البحر
حين يرشه" مطر الأربعاء بالمحبة" والجنون ؟
لم تخبر أمها بأنه حاول رشف كافور نهديها

فقالت له "لا تجرب مد يديك فأنا كهربااااء

لكنها أخبرته بما قالت أمها عنه : يداه فاضيتان
كادت تسقط نظارته الكبيرة عندما أنتفض واقفا،

فأعاد تثبيتها وهو يتمتم : الشك॥المطلق॥اليقين

ما عدت هامشيا ولا عادت المدن الهامشية تراودني
ولا عادت تألفني أضرحة العارفين بالله
ولا كنائس سوهاج

التقليديون / آخر فرمان/آخر امرأة ضاجعها جن السلطان
والذي جاء ينجيك من دمي حان وقت التمرد

..... قالها ومضى
مضى وقت طويل وصافيناز لا تذهب إلي ،والبحر لا يدخل شارع المطار
تأكد البحر أن لا جمع له /لاأثنين /لا واحد
فدخل شارع المطار رمي عينيه سقطتا في قلب صافيناز ابتسمت.. أبتسم ..

نادى : حي على الرصيف

هناك ١٥ تعليقًا:

loumi يقول...

بصراحه
ما فهمتش
لذا ارجو ان تشرح لي
ما هى مشكله بهاء مع صافيناز؟و ماذا يعني ان يرش مطر الاربعاء البحر بالمحبه؟
هل تأكد البحر أنه سيظل وحيداً؟
:(:(:(
تحياتي

حسن مشالي يقول...

loumi

يعجبنى جدا اهتمامك وتواصلك مع كل الموضوعات

لم اعتاد فى المدونة على مثل هذه الاسئلةالجميلة التى تثرى النقاش

فيبدو انى محظوظ بقارئة واعية ومثقفة تبحث عن المعرفة والتذوق

مشكله بهاء مع صافيناز

أنهما كانا متحابين ويحلمان بالارتباط
ولكن ظروف البهاء المادية كانت صعبة لانه فى مقتبل الشباب ولم يكون نفسه بعد
فرفضت امها وقالت انه لايملك شيئا
رغم انه مثقف من الطراز الاول وشاعر مبدع وباحث مخدرم وكل هذا لم يشفع عند اهل صافيناز وزوجوها الى شخص عائد من الخليج يمتلك مالا يمتلكه البهاء ويفتقر لكل ما يمتلكه البهاء

و ماذا يعني ان يرش مطر الاربعاء البحر بالمحبه؟
فالبحر هنا يرمز به للبهاء وقد كان هو وحبيبته فى لقاء يوم اربعاءوكان لقاء جميل انتهى بتلميحها بوقف اهلها منه وبحكاية العريس الغائد من الخليج


هل تأكد البحر أنه سيظل وحيداً؟
حين كتب قصيدة عن هذه التجربة ذكر فيها ذلك

الا انه مع الايام تغير حاله الى الافضل فالافضل حيث عمل فى مجال الاعلام واصبح شاعرا متميزا ونشر اكثرمن خمسة كتب ما بين دواوين شعريه وكتابات فكرية ونقدية
ومنذ عام حصل على الدكتواة فى الادب والنقد
اعتقد انه لم يعد وحيدا او ينكسر
ربما هى


هذه خلفية تجربة صديقى الذى صاغها فى قصيدة وصغتها انا فى قصة فانبهر كل منا بنص الآخر

ارجو ان اكون افدتك واجبت عن اسئلتك

تحياتى وتقديرى

loumi يقول...

العزيز حسن
إسمح لي ان اشكر لك إهتمامك بالرد
وأشكرك على كلمات الإطراء
أما عن الحظ
فيبدو انني أنا المحظوظه لاجد مدونه بها هذا الكم من الإحساس والعمق فى تناول المواضيع
فلا أعتقد انه من السهل أن يفهم أي قارىء عادي هذه التشبيهات
لذلك كان لا بد من سؤالك لتوضح ما التبس عليا من فهم
بالطبع لم يعد البهاء وحيداً بعد كل ما حققه
وربما كان لفشل قصته مع صافي
دخل كبير فيما وصل إليه الأن
تحياتي لكما انت وبهاء
إذا أمكن نشر القصيده اكون شاكره لكما

ملحوظه واعتقد أنها خطأ كيبوردي
::::::::::::::::::::::::::::)
كلمة مخضرم
بالضاد وليست بالدال

حسن مشالي يقول...

loumi

شكرا لك على كل شئ

اهتمامى بالرد هو حقك على
ولشعورى بانك انسانة مميزة فعلا

وساحاول نشر القصيدة ان شاء الله

وملحوظتك صحيحة وشكرا على التصويب

ومشكلتى فى الكتابة انى اكون مركز على الفكرة بشكل يجعلنى اقع فى اخطاء لايتوجب على الوقوع فيها

شكرا لك
تحياتى وتقديرى

loumi يقول...

حنفضل نشكر بعض كده كثييييييير
:):):)
الموسيقى جميله بس مش بتشتغل كلها
مش عارفه المشكله من عندك وإلا من عندي
تحياتي

حسن مشالي يقول...

لومـى

الشكر حق وواجب وانا لم اعتاد اداء الحق ولا التغاضى عن الواجب

اما بالنسبة لك فلا تشكرينى لأن مجرد زيارتك يكفى عن كل شئ

___
بالنسبة للموسيقى كويس انها بتظهر عندك ولو ناقصة
مشكلتى اوقولى ربما مشكلة جهازى انها لاتظهر ابدا رغم انها تظهر عند كل الاصدقاء ...لدرجة انى شككت فى الامر
فدخلت على المدونة على جهاز آخر فتأكدت ان المشكة عندى رغم انى استمع لموسيقى كل المدونات الاخرى

وارجو ان تعرفينى السبب لو عرفتيه

تحياتى وتقديرى

حسن مشالي يقول...

لومـى

سؤال اختيارى حق عدم الرد عليه مقدم عن الرد

هل انت الآن بمصر ام بسورية

loumi يقول...

العزيز حسن
أعتذر لأني لم امر على صافيناز
:):):)
يمكن جهازك عايز يتحدث عشان الموسيقى تتسمع عندك
واجهتني نفس المشكله فى البدايه
حيث أن الصوت لا يُسمع فى بعض الأجهزة
والبعض الأخر لا تظهر فيه الصور

loumi يقول...

حسن مشالي


انا الان في مصر
وتحديداً في عروس الصعيد
لو عرفتها وأكيد حتعرفها
لك عندي ربع جنيه مخروم
:):):)

تحياتي
معلش
غلاسه بغلاسه
وأنا لم اعتاد أداء الحق

هذه الجمله فيها غلطتين
الاول نحوي
والثاني فى المعنى


في انتظار اكتشافك لهم


مش باقولك غلاسه
بس بكل إحترام وتقدير

حسن مشالي يقول...

العزيزة لومى

اولا شكرا على معلومة الجهاز

ـــ

ثانيا انا عرفت بلدك وكدا ضمنت الربع جنيه
لكن ممكن تحتفظى به وتكسبى واحد تانى ومخروم كمان لو عرفتى موطنى الاصلى وهو ثالث محافظة بعدك

ــــ
ثالثا لاغلاسة ولا حاجة بالعكس انا سعيد
من ذوقك وتقديرك

اما الجملة فسقطت منها كلمة غيرت معناها للنقيض كما انى تجاهلت ما تفعله "لم

الظاهر اللى بعملة فى الناس ها
تطلعيه انت على

ولو انتى عملتى معى شات هاتشوفى من دا كتيير ما بكرزش فى الاملاء خالص

والظاهر احنا هانعمل صافيناز غرفة دردشة حتى ينضم لنا آخرين

على فكرة
ممكن تضيفينى عندك على الماسنجر لو مفيش مانع عندك
انا يشرفنى التواصل الدائم معك

loumi يقول...

حسن

أعتذر لأني لم اقرأ تعليقك في وقته

سأقوم بإضافتك بإذن الله

يبقا إنت من البلد اللي غنى لها الشيخ إمام
:):):)

عموما انا باضحك كل ما أدخل عند صافي

تحياتي

حسن مشالي يقول...

لومى

انت عارفة اميلى علشان تضيفينى؟

انا بحب اغانى الشيخ امام
بس مش واخد بالى للأغية اللى تقصديها

ممكن اعرف سبب الضحك ...؟ ربنا مايحرمك منه

ايميل البقال اللى تحتنا
h_osman71@hotmail.com

loumi يقول...

هههههههههههههههههه
البقال اللي تحتكم عنده ايميل
يا حلاوة يا ولاد

معلش اصلك جديد

بمجرد ما تدوس على
ايميل
فى البروفايل بتاع اي بلوجر
حتلاقى الميل موجود فى البار تحت


باضحك لانه ما فيش حد بيدخل غير انا وانت
تحياتي

امام بيقول
البحر غضبان ما بيضحكش
اصل الحكايه ما تضحكش
وبيقول قلتنا فخارها قناوي
يا قله الذل انا ناوى
ما اشرب ولو في الميه عسل

والبحر بيضحك ليه
وانا نازله ادلع املى القلل
:):):)

حسن مشالي يقول...

اضحكى ...اضحكى ..

با لَّـمَـى

انا فعلا جديد

وحاجات كتير ممكن تكون سهلة وبسيطة
ماخدش بالى ليها

زى اغنية امام سمعتها كتير وما استوقفتنيش يمكن علشان دارجة كتير

وبعدين تعالى هنا انت بتحرضينى على حاجات وحشة وعاوزانى ادخل بار
وتقولى
حتلاقى الميل موجود فى البار تحت
انا لقولك البقال اللى تحتنا وانت تقولى البار اللى تحت ....

هههههههههههههه
بجد شكرا مكنتش اعرف

_____
قال ...الزرقاء .. قال
اسمها التى تميل الى السواد المستحسن
يا.......ء

loumi يقول...

ماشي يا سيباويه
سلام